Metro Warszawskie vybralo EffiShunter 300

20.04.2018

Společnost Metro Warszawskie provozující varšavské metro vypsala v listopadu loňského roku tendr, jehož vítězem se stal český výrobce CZ LOKO. Ten varšavskému dopravnímu podniku dodá diesel-elektrickou lokomotivu EffiShunter 300 ze své lokomotivní rodiny EffiShunterů.

Lokomotiva EffiShunter 300 je nejmenší lokomotivou z portfolia CZ LOKO. Je určena pro posunovací službu s osobními i nákladními vozy ve stanicích, na průmyslových vlečkách, terminálech, dále pak pro posun hnacích vozidel v železničních depech. V neposlední řadě je také vhodná pro provoz na speciálních drahách, jako je například právě metro.

Dvanáct těchto lokomotiv si již objednaly České dráhy, které je budou využívat pro staniční posun a seřazování souprav osobních vlaků. Jednu lokomotivu této řady pak také provozuje VÚŽ na zkušebním okruhu ve Velimi, kde slouží při manipulaci se zkoušenými železničními vozidly. Pro provoz ve varšavském metru musí být lokomotivy lehce modifikovány, např. použitím jiného typu spřáhla a instalací protipožárního systému. Jinak je technické provedení stejné jako u dodávky lokomotiv pro České Dráhy. Zkušební provoz této řady by měl v Polsku začít v I. čtvrtletí roku 2019.

EffiShunter 300 bude sloužit v depu u stanice Kabaty, kde bude zajišťovat technologickou obsluhu mezi halami pro údržbu souprav. Zároveň bude sloužit jako záloha pro případ, kdy by došlo např. k výpadku elektrického proudu, a jednotky metra by uvázly v tunelu. S dodávkou lokomotiv pro tento účel již má CZ LOKO zkušenosti, dvě lokomotivy řady 741.7 jsou jako „rescue záloha“ nasazeny v Istanbulu pod strategickým tunelem Marmaray pod Bosporem. Metro Warszawskie v současnosti provozuje tři typy souprav metra – modernizované 81-71 ruské výroby, nově vyrobené Alstom Metropolis a Siemens Inspiro. V provozu je jedna trasa, otevření další se připravuje.

EffiShunter 300 provozuje i VÚŽ na zkušebním okruhu ve Velimi

Na snímku s EffiShunterem 300 z aktuální výrobní série pro ČD

Zpět