20 nových lokomotiv řady 719/TMЭ3 do Běloruska

Akciová společnost CZ LOKO dodá do Běloruska 20 dvounápravových asynchronních lokomotiv řady 719/TMЭ3. Smlouva s národním dopravcem, Běloruskou státní železnicí, byla podepsána v první polovině října v Minsku. Moderní posunovací motorová lokomotiva řady 719/TMЭ3 představuje původní český produkt, neboť byla vyvinuta a vyrobena společností CZ LOKO. První stroj bude běloruským železnicím předán už v závěru listopadu. Další pak budou dodány postupně do konce roku 2014. Hodnota kontraktu dosahuje téměř 500 milionů korun.

„V době, kdy železniční průmysl v Česku i v eurozóně stagnuje, jde o velký úspěch. Těší mě o to víc, že jde o lokomotivu, jejíž vývoj částečně financoval v rámci projektu Výzkum a vývoj modulových dvounápravových dieselelektrických lokomotiv i český stát. Takže tyto prostředky byly opravdu smysluplně vynaloženy. Navíc nám tento projekt pomohl k vývoji nové čtyřnápravové dieselelektrické asynchronní lokomotivy řady 744, kterou jsme letos už představili na několika železničních veletrzích,“ říká Josef Bárta, generální ředitel a předseda představenstva CZ LOKO.
Komponenty pro nové lokomotivy 719/TMЭ3 se budou vyrábět v závodech CZ LOKO a montovat a oživovat v Bělorusku. Podobně je konstruována i smlouva mezi CZ LOKO a Běloruskou státní železnicí z roku 2011 na dodávku 49 kusů modernizovaných lokomotiv ČME3 v letech 2011 až 2014.
„Je to způsob jak zapojit místní průmysl do zakázek. Stejně postupujeme v Litvě, Lotyšsku nebo Ruské federaci. Zjednodušeně řečeno, nevyvážíme tím jen „železo“, ale zároveň i své know-how. To je pro Česko velmi důležité,“ dodává Josef Bárta.
Nová lokomotiva řady 719/TMЭ3 je určena pro lehkou a středně těžkou posunovací službu, může být ale použita i pro lehké traťové výkony. Pojezd tvoří dvě vypružená dvojkolí. Každému dvojkolí přísluší asynchronní trakční motor. Stroj je vybaven elektrodynamickou brzdou. Zdrojem energie je motorgenerátor tvořený spalovacím motorem Caterpillar. Ve věžové, klimatizované kabině, umístěné ve středu vozidla, jsou dva plnohodnotné pulty strojvedoucího. Provozní náklady, především spotřeba nafty a náklady na údržbu, stejně jako jízdní vlastnosti a ekologie jsou proti starším, stále používaným lokomotivám, nesrovnatelně lepší. Lokomotivy řady 719/TMЭ3 tak představují velký kvalitativní skok při markantních provozních a údržbových úsporách oproti současným posunovacím strojům, například řady 714 a 742, které používají České dráhy.

ČESKÁ TŘEBOVÁ, 29. října 2012
lokomotiva 719.701 na zkušebním okruhu VÚŽ v Cerhenicích
lokomotiva 719.701 na zkušebním
okruhu VÚŽ v Cerhenicích
vizualizace lokomotivy 719/TME3 pro Běloruskou státní železnici
vizualizace lokomotivy 719/TME3 pro
Běloruskou státní železnici
Lokomotiva 719/TME3 pro Běloruskou železnici
Lokomotiva 719/TME3 pro Běloruskou
železnici