Administrativně velmi náročné výběrové řízení na dodávku lokomotiv pro polského státního železničního dopravce PKP Intercity skončilo vítězstvím společnosti CZ LOKO. Ta do Polska na základě už uzavřené kupní smlouvy exportuje deset lokomotiv typu EffiShunter 300. První za rok a půl, kompletní sérii pak do dvou let.
PKP Intercity, který provozuje dálkovou osobní dopravu, české lokomotivy využije především pro lehký posun v depech a odstavných stanicích. Nasazeny by měly být v důležitých železničních uzlech Varšava, Gdaňsk, Wroclaw, Katowice a Krakow.
„CZ LOKO bylo v minulosti v Polsku aktivní především v oblasti oprav. To se ale nyní mění a velké investice v zemi míří do nákupu nových lokomotiv. Náš kontrakt je toho jasným důkazem a navazuje na dodávku stejného typu lokomotivy dopravní společnosti Metro Warszawskie,“ říká Roman Stříž, předseda představenstva dceřiné společnosti CZ LOKO Polska.
EffiShunter 300 představuje lehkou dvounápravovou lokomotivu, konstruovanou s ohledem na co nejnižší výrobní a provozní náklady. Díky své velikosti a interoperabilitě ji lze provozovat i na speciálních tratích metra. To u těchto typů lokomotiv není běžné a dává jí to proto nespornou konkurenční výhodu. Vybavena je spalovacím motorem CAT C13 o výkonu 328 kW, splňujícím nejpřísnější emisní normy EU STAGE V. Pro provoz v Polsku bude navíc vybavena místním národním zabezpečovačem SHP a na speciální přání zákazníka také hlasitým odposlechem prostoru kabiny strojvedoucího.
Velkou šanci uspět na polském trhu mají i další lokomotivy CZ LOKO, především moderní čtyřnápravové EffiShuntery 1000 a DualShuntery 2000 s duálním pohonem kombinujícím spalovací motor a elektrickou trakci.
„Polsko je pro nás trhem s velkou perspektivou. Zdejší ekonomika je největší ve střední Evropě a v posledních letech výrazně rostla. Lokomotivní park čeká velká obnova a postupně se bude dynamicky vyvíjet. Jsme si ale vědomi i místní silné konkurence a nebráníme se ani jakékoliv spolupráci s místními subjekty,“ dodal Roman Stříž.