25. září 2015 vydal ředitel Drážního úřadu Polské republiky (Urząd Transportu Kolejowego) Krzysztof Dyl schválení typu komplexně modernizované lokomotivy řady 741.7 z produkce CZ LOKO pro provoz na polské železnici. Dokument s číslem Nr PL 51 2015 0013 je výsledkem náročného tříletého procesu schvalování univerzální lokomotivy, která je určena pro posunovací a traťovou službu na drahách celostátních, regionálních a vlečkách o rozchodu 1 435 mm.
Čtyřnápravové motorové lokomotivy řady 741.7 jsou vybaveny digitálním řídicím systémem MSV elektronika, spalovacím motorem CAT 3508C o výkonu 1 000 kW, alternátorem Siemens a elektrickým střídavě-stejnosměrným (AC/DC) přenosem výkonu. Maximální rychlost lokomotiv je zvýšena ze 70 resp. 90 km/h na 100 km/h. Lokomotivy o hmotnosti 18 tun na nápravu mají díky sníženým kapotám výrazně zlepšené výhledové poměry z věžové kabiny strojvedoucího.
Původní lokomotivy řad 740, 741, nebo 742 prochází ve výrobních závodech CZ LOKO procesem komplexní modernizace podle vlastní výkresové dokumentace. Hlavní rám a rámy podvozků z původních vozidel jsou po otryskání podrobeny defektoskopické kontrole. Na hlavní rám jsou poté dosazeny nové čelníky s patentovanými deformačními prvky. Nový spalovací motor, trakční alternátor, kabina a všechny ostatní komponenty takto modernizované lokomotivy přináší drážním dopravcům užitné vlastnosti srovnatelné s novými vozidly. Vysoká spolehlivost a prodloužení údržbových cyklů poskytují výraznou úsporu nákladů, vozidla plní náročné emisní limity EU Stage IIIA. Strojvedoucím i posunovačům lokomotivy 741.7 poskytují vysoký komfort a bezpečnost. Při traťových výkonech mohou strojvedoucí využít nových funkcí digitálního řídicího systému jako je např. automatická regulace rychlosti. Systém vícenásobného řízení umožňuje spojení dvou i více lokomotiv z produkce CZ LOKO k tažení velmi těžkých vlaků v náročném terénu bez nároku na další personál. Ke snížení nákladů na údržbu brzdných systémů přispěla značnou měrou i nově instalovaná elektrodynamická brzda. Instalovaný systém skluzové ochrany zaručuje lepší využití trakční síly při nepříznivých adhezních podmínkách.
„Proces schválení typu 741.7 byl náročný jak časově, tak procesně. Vyžádal si značné úsilí konstruktérů, technologů, kolegů z úseku technické dokumentace i vlastní výroby. Lokomotiva musela po nezbytných úpravách absolvovat řadu testů a zkoušek na polských tratích i tamním zkušebním okruhu. Náročnost procesu schvalování kolejových vozidel v Polsku je po celé Evropě pověstná. Zvládnutím procesu podle aktuální legislativy se společnosti CZ LOKO otevřela cesta ke schválení dalších komplexně modernizovaných lokomotiv, které jsou určeny pro české, polské, slovenské a maďarské železniční dopravce, případně pro další obchodně zajímavá teritoria. Lokomotivy CZ LOKO řady 741.7 jsou již úspěšně provozovány v Čechách, na Slovensku, v Turecku a v Itálii,“ říká Martin Švercl, manažer exportu CZ LOKO, a.s.
Zpět