CZ LOKO pokračuje v úspěšné expanzi na evropských trzích. Kromě výrazného růstu ve Skandinávii, čersvě s rozšířením interoperability o Norsko, upevňuje své postavení i v dalších zemích – především v Itálii, Slovinsku, a také intenzivně připravuje vstup na významné trhy Německa a Rakouska. Potvrzuje tak, že její lokomotivy obstojí nejen v extrémních podmínkách severu, ale i v odlišných legislativních a provozních prostředích jižní a střední Evropy.
„Díky tomu, že plníme vysoké technické TSI standardy a přísné emisní EU normy, otevírají se nám další Evropské trhy, i když musím dodat, že s často zbytečně složitou a drahou legislativou na železnici v EU. Zásadní podmínkou pro dlouhodobý úspěch je také naše schopnost vytvořit technické a servisní zázemí pro zajištění provozu našich vozidel. Díky našim zkušenostem z různých trhů dokážeme reagovat na specifika jednotlivých zemí a zároveň udržet vysoký standard kvality,“ uvádí generální ředitel CZ LOKO Josef Gulyás.
Jedním z klíčových trhů pro CZ LOKO se stala Itálie, kde dlouhodobě spolupracuje s tamními dopravci a provozuje i vlastní dceřinou společnost CZ LOKO Italia. Itálie je pro českého výrobce mimořádně významná díky kombinaci servisních služeb, dlouhodobých kontraktů a otevřenosti k moderním technologiím.
Potvrzením důležité role italského trhu pro CZ LOKO je i projekt, který vznikl po kolapsu společnosti Liberty Ostrava. V té době zůstalo zhruba dvacet lokomotiv bez užitku, avšak CZ LOKO dokázalo všechna tato vozidla znovu uvést do provozu a najít jim nové zájemce, převážně v Itálii. O lokomotivy byl na tamním trhu mimořádný zájem, a celý projekt tak nakonec dopadl úspěšně navzdory původně složité situaci.
Na italském trhu uspěl i typ DualShunter, duální lokomotiva určená pro kombinovaný provoz na elektrifikovaných i neelektrifikovaných tratích. První čtyři kusy už byly dodány dopravci Mercitalia, přičemž proces schvalování je nyní v Itálii ve finální fázi, a to včetně implementace ETCS – typové schválení bude dokončeno v roce 2026. Další dodávky jsou plánovány v následujících letech. Již této chvíli má CZ LOKO zajištěné kontrakty na další lokomotivy, přičemž hodnota kontraktů přesahuje 30 milionů eur.
„Italský trh se od toho českého liší především v přístupu ke službám. Zákazníci zde automaticky očekávají, že s lokomotivou získají i smlouvu zahrnující kompletní servis. Tento přístup je pro nás inspirací a zároveň potvrzením, že úspěch v zahraničí je postavený na spolehlivosti a dlouhodobé péči o zákazníka,“ říká obchodní ředitel Jan Kutálek.
CZ LOKO v Itálii přizpůsobuje své lokomotivy nejen technickým požadavkům, ale i místním ekologickým standardům. Tamní verze ETCS vznikla z iniciativy italské vlády, která podpořila vývoj a otevřela trh konkurenci, což vedlo ke zjednodušení a zlevnění technologie.
Významných úspěchů CZ LOKO dosahuje také ve Slovinsku, kam v minulosti dodalo pět lokomotiv EffiShunter 1000 – čtyři pro státního dopravce a jednu pro přístavního operátora Luka Koper. V tomto roce byla podepsána smlouva na dodávku druhé lokomotivy pro Luka Koper. V Polsku se CZ LOKO účastní výběrového řízení na 18 lokomotiv pro PKP Intercity, i když místní podmínky zvýhodňují především domácí výrobce.
Rozšiřování aktivit probíhá i jinde v Evropě. CZ LOKO zahájilo spolupráci s DB Cargo v Německu a připravuje nové projekty v Rakousku a Švýcarsku. Plánuje také vstup na trh do Chorvatska, kde už vznikla první vizualizace tamní varianty lokomotivy.
