Významný exportní úspěch si CZ LOKO připsalo počátkem července 2019, když podepsalo smlouvu na dodávku lokomotiv typu EffiShunter 1600 s ocelářskou skupinou ArcelorMittal. Celkem čtyři stroje bude provozovat ukrajinský závod Krivoj Rog. Dodání lokomotiv proběhne ve druhé polovině příštího roku a přímé financování zajistí OPT Leasing Ukrajina.
„Podpis smlouvy o dodávce lokomotiv EffiShunter 1600 je přímým obchodním úspěchem CZ LOKO. Vzhledem k potřebě modernizace a diverzifikace cítíme na ukrajinském trhu nesmírný potenciál,“ řekl Ľubomír Dlábik, vedoucí obchodního týmu CZ LOKO, který jednání po celou dobu vedl.
V této zemi se tak podařilo navázat na úspěch z roku 2007, kdy byla ukrajinským železnicím dodána lokomotiva ČME3P-1744, modernizovaná ve spolupráci s opravárenským závodem v Poltavě a která byla zároveň vůbec první širokorozchodnou lokomotivou modernizovanou společností CZ LOKO. Nadějná jednání s ukrajinskými železnicemi o provádění sériových modernizací přitom předčasně ukončilo propuknutí válečného konfliktu na rusko-ukrajinských hranicích.
Právě zhoršené rusko-ukrajinské vztahy zároveň znamenaly zastavení dodávek náhradních dílů z Ruska. To se při věku provozovaných lokomotiv odrazilo na jejich technickém stavu nejen u státních drah, ale i u soukromých provozovatelů, mezi které patří ArcelorMittal. Ten v největším postsovětském závodu Krivoj Rog provozuje na 200 lokomotiv. Součástí rozsáhlého průmyslového komplexu, kde bylo v době největší slávy zaměstnáno přes 57 000 lidí, zůstávají vlastní železnorudné doly, umožňující získání této prvotní suroviny nezávisle na kolísání cen u externích dodavatelů.
„Vnitropodniková železniční síť tady hraje strategickou roli nejen v rámci přímého zásobování, ale je také jako součást samotného výrobního procesu. Zachování stabilního provozu je tedy životně důležité pro zachování výroby. Z toho důvodu se společnost ArcelorMittal rozhodla zakoupit lokomotivy EffiShunter 1600,“ dodal Ľubomír Dlábik.
Poté co se dodávkami modernizovaných lokomotiv ČME3M a nových lokomotiv TEM TMH podařilo téměř kompletně obnovit park posunovacích lokomotiv v Litvě a Lotyšsku, a po ochlazení obchodních vztahů mezi Ruskem a zeměmi EU, se společnosti CZ LOKO podařilo najít další odbytiště na rozchodu kolejí 1520 mm.
Zpět