Švédsko se stane v pořadí dvacátou zemí, po jejíž železnici budou jezdit lokomotivy českotřebovské společnosti CZ LOKO. Půjde o EffiShunter 1000 v barvách norské firmy Trainpoint Norway. Ta se vedle obchodní činnosti zabývá také pronájmy a údržbou lokomotiv. Lokomotiva má být dle smlouvy uzavřené letos v únoru dokončena ještě v roce 2021, poté budou následovat zkušební testy. Cílem projektu je uvedení lokomotivy do zkušebního provozu v první polovině roku 2022 a do konce roku schvalovací proces dokončit. Následovat by mělo schválení také v Norsku.
„CZ LOKO nás přesvědčilo širokou nabídkou nabízených lokomotiv a možnosti modulárních úprav pro specifické podmínky provozu. Lokomotivu bude potřeba upravit pro provoz v severních oblastech Skandinávie,“ vysvětluje výběr Hans Sørum, výkonný ředitel Trainpoint Norway.
S provozem v arktických podmínkách má CZ LOKO velké zkušenosti z Finska. Tamní dopravce Fenniarail s lokomotivami EffiShunter 1600 jezdí až za polární kruh, kde teploty v zimním období běžně klesají i pod – 40 °C. Pro provoz na švédských tratích bude navíc čtyřnápravový EffiShunter 1000, poháněný spalovacím motorem CAT C32, vybaven národním zabezpečovacím systémem ATC a jednotným evropským zabezpečovačem ETCS. To umožní provoz nejen na posunu ale také v plnohodnotné traťové službě.
„Ve Švédku a Norsku vidíme velký tržní potenciál. Z jednání se společností Trainpoint Norway víme, že zde existuje více než sto, často desítky let starých, lokomotiv. Jejich provoz bude čím dál náročnější nejen kvůli stáří, ale i absenci ETCS. Tyto lokomotivy bude potřeba v nejbližších letech nahradit,“ říká Jan Kutálek, obchodní ředitel CZ LOKO.
Nejde však jen o ETCS. Skandinávie obecně patří mezi průkopníky ve využití zelených technologií. Švédsko během několika let zakáže prodej automobilů s dieselovým motorem a dá se předpokládat, že se toto rozhodnutí bude brzy týkat i železnice.
„Líbí se nám systém výměnných paketů. V budoucnu počítáme s výměnou spalovacího motoru za baterie. Také oceňujeme, že CZ LOKO začalo pracovat na nové generaci zelených lokomotiv, jako jsou HybridShunter 400 a DualShunter 2000,“ uzavírá Hans Sørum z Trainpoint Norway.