Po třinácti vyrobených lokomotivách EffiShunter 300 pro tuzemský trh, uspělo CZ LOKO s tímto typem také v zahraničí. Konkrétně u srbského správce tratí Infrastruktura železnice Srbije a.d., který v průběhu příštího roku odebere dva tyto stroje. Obě lokomotivy budou nasazovány zejména na výlukách. Uplatnění proto najdou nejen na posunu ale také v čele lehčích pracovních vlaků.
„Hledání nových příležitostí na zahraničních trzích je pro CZ LOKO jednou z hlavních priorit. Rozvoj našich aktivit v oblasti Balkánu je přitom jednou z cest ke splnění tohoto záměru. Srbsko vnímáme jako důležitou tranzitní zemi, která v poslední době výrazně investuje do obnovy dopravní infrastruktury,“ řekl k uzavřenému kontraktu Lubomír Dlábik, Sales Team Leader který je v CZ LOKO zodpovědný za obchodní rozvoj v oblasti jihovýchodní a východní Evropy.
Výrobou dvou EffiShunterů 300 se podařilo navázat na dřívější úspěchy v Srbsku. Lokomotivy CZ LOKO totiž nejsou na místních kolejích neznámé. Jako první byly srbským železnicím dodány v roce 2001 remotorizované stroje 704.507 a 536, které zde obdržely označení 621-301 a 302. Na ně navázala výroba dvanácti nových lokomotiv 621-1, které následně v počtu dvou kusů odebrala také elektrárna v Kolubaře. V roce 2016 uspělo CZ LOKO v Srbsku poprvé s lokomotivou z aktuálního portfolia, když dodalo EffiShunter 500 do rafinérie GAZPROM NEFT NIS.
Lokomotivy EffiShunter 300 budou vyrobeny v sériovém provedení s motorem CAT C13 o výkonu 328 kW. Zachována zůstane také maximální rychlost 60 km/h a základní technické parametry jako jsou elektrický přenos výkonu AC/DC nebo hmotnost 36 tun. Určitou odlišností bude instalace srbského rychloměru a vlakového zabezpečovače Indusi.
Infrastruktura železnice Srbije a.d. se stane v pořadí již čtvrtým evropským provozovatelem lokomotiv typu EffiShunter 300.
EffiShunter 300 je určen pro posun a vozbu lehčích vlaků. Díky svým rozměrům, může být EffiShunter 300 využíván také v metrech a dalších speciálních drahách. To potvrzuje i úspěch z loňského roku, kdy CZ LOKO vyhrálo tendr na dodání lokomotivy této řady pro varšavské metro.