EffiShunter 1000 z produkce společnosti CZ LOKO se stal historicky první u nás vyrobenou lokomotivou vybavenou evropským zabezpečovacím systémem ETCS. Instalovat ho se dosud v Česku žádnému výrobci nepodařilo. Jezdit bude v barvách ČD Cargo, které si už první z pěti objednaných vozidel převzalo 30. září. Zbylé budou následovat ještě do konce roku. Půjde o první lokomotivy vybavené systémem ETCS již přímo z výroby. Doposud se vyráběly lokomotivy pouze s tzv. přípravou. Vybavení systémem ETCS bude během příštích několika let nutnou podmínkou pro provoz všech vlaků na hlavních tratích nejen u nás, ale v celé EU.
„Bez špičkového produktu by se o nás nikdo nezajímal. Bylo to nákladné strategické rozhodnutí, protože vývoj vlastní lokomotivy, včetně instalace ETCS, není levný. Nyní se nám to ale vrací v podobě zájmu mnoha dalších železničních dopravců v Evropě i mimo ní,“ říká Josef Bárta, předseda představenstva společnosti CZ LOKO.
Poptávka po EffiShunterech 1000 mu dává za pravdu. Nové kontrakty na ně CZ LOKO nyní uzavřelo s firmami Ferrovie Nord Milano, druhým největším italským železničním dopravcem a slovinským Luka Koper, který si lokomotivu vybral pro obsluhu největšího námořního přístavu v zemi. Ferrovie Nord plánuje jejich nasazení na traťové službě v Lombardii a Piemontu. I zde se počítá s instalací ETCS.
Dokončeny byly též dodávky dvou lokomotiv pro italské společnosti Rail Traction Company a dalších dvou pro TPER, respektive jejího nákladního dopravce Dinazzano Po. Ta zároveň projevila zájem o třetí. Společnost Mercitalia Shunting & Terminal, která již provozuje pět lokomotiv EffiShunter 1000 si objednala dalších pět těchto strojů. Ty nově vyjedou v barvách státního nákladního dopravce Mercitalia Rail, který je využije při traťové službě napříč Apeninským poloostrovem. Jen v Itálii tak bude do konce roku 2020 v provozu nejméně 17 lokomotiv EffiShunter 1000. Spolu s dalšími zakázkami to firmě minimálně do roku 2023 zajišťuje každoroční tržby přes 2,5 miliardy korun.
„I s ohledem na zkušenosti z předchozího cyklu ekonomické recese věříme, že ani ta očekávaná na tom nic nezmění. V tom je železniční průmysl trochu jiný než třeba automobilový,“ uvedl většinový vlastník firmy, která své inovativní přístupy potvrzuje i vývojem první české hybridní lokomotivy HybridShunter 400 na alternativní ekologický pohon. Podle něho ale inovativní nesmí být jen výrobky, ale i firma sama. „Svým řízením, fungováním, péčí o zaměstnance a jejich pracovní prostředí a vzdělávání,“ dodal.
Společnost CZ LOKO ještě na přelomu tisíciletí hlavně opravovala a modernizovala starší lokomotivy. Dnes ale už 80 procent produkce zajišťuje výroba nových řad, které firma sama vyvinula. Export tvoří přes 60 procent tržeb a týká se 18 zemí.
**
Čtyřnápravový EffiShunter 1000 je „vlajkovou lodí“ v současném portfoliu CZ LOKO. Pohonný agregát tvoří spalovací motor CAT C32 o výkonu 895 kW. Přenos výkonu je elektrický AC/AC, přenášený na čtyři individuálně řízené asynchronní trakční motory. Samozřejmostí je také on-line diagnostika a monitoring, na přání pak také evropský zabezpečovač ETCS. Díky splnění náročných norem TSI může být provozována prakticky po celé Evropě.
První EffiShunter má ETCS. A zájem o ně roste v cizině i doma.
EffiShunter 1000 s označením 744.110 je první u nás vyrobenou lokomotivo...
První EffiShunter má ETCS. A zájem o ně roste v cizině i doma.
Dva EffiShuntery 1000 zachycené v Břeclavi během přepravy k Rail Traction Company