Sto lokomotiv pro italské dopravce

03.08.2023

Mimořádný moment se 15. června odehrál v Alessandrii, kde zástupci stavební společnosti UNIFERR převzali lokomotivu 741.761. Ta se tak stala jubilejní stou, kterou CZ LOKO dodalo na italské koleje.

„Je to až neuvěřitelný příběh, který tehdy začal cestou bývalého ředitele a dnešního hlavního akcionáře Josefa Bárty autem na Apeninský poloostrov. Vlastně do neznáma. Byla to trnitá cesta od remotorizace, modernizace přes založení dceřiné společnosti s vlastním zázemím, nové EffiShuntery až po nejnovější duální lokomotivy. Cestu a způsob, který jsme se naučili v Itálii, bychom nyní chtěli zopakovat ve Skandinávii“, říká Michal Schaffer, manažer obchodního oddělení CZ LOKO. 

V Itálii začalo CZ LOKO působit v roce 2001, kdy se zde prosadilo s modernizovanými „brejlovci“. Během pěti let jich do země dodala 40 ve třech variantách. U první byla provedena pouze remotorizace v podobě sazení spalovacího motoru K 6S 310 DR (ČKD). Další dvě série prošly kompletní modernizací, jejíž součástí byl i zcela nový spalovací motor americké značky Caterpillar. Vznikla tím obdoba české řady 753.7.

Následovala řada 741.7, která vznikla kompletní modernizací původních lokomotiv řady 740 ČKD, z nichž zůstaly jen podvozky, hlavní rám a palivová nádrž. Na ně se umístila nová technologie ve formě výměnných paketů. Dosud jich v Itálii jezdí 27.

„Výhodou modernizované lokomotivy je především cena, která je zhruba o třetinu nižší oproti zcela nové lokomotivě, nicméně do budoucna počítáme primárně s dodávkami nových lokomotiv“ dodal Michal Schaffer.

V roce 2016 byla na předměstí Milána v Mantově založena dceřiná společnost CZ LOKO ITALIA, která převzala odpovědnost za obchod a zajišťuje kompletní zákaznický servis. Ten zahrnuje školení, údržbu, záruční i pozáruční servis a prostřednictvím smluvních partnerů také vyšší stupně oprav.

Aktuálně CZ LOKO modernizuje deset lokomotiv pro stavební společnost Costruzioni Linee Ferroviarie (CLF). V této série je i dvojice lokomotiv 741.760 a 761, které využije mateřská firma UNIFERR.

Italští železniční dopravci záhy „objevili“ i EffiShunter 1000, který je „vlajkovou lodí“ mezi lokomotivami Made by CZ LOKO. Od jeho uvedení na trh v roce 2019 jich bylo do Itálie do letošního léta zatím dodáno 33. A další jsou objednané a ve výrobě.

„Typ EffiShunter 1000 patří mezi nejúspěšnější moderní dieselelektrické lokomotivy dostupné na trhu. Prosadili jsme se s ním i v Česku, Maďarsku, Slovinsku, Švédsku a na Slovensku. Aktuálně řešíme schvalovací proces v Norsku a Rumunsku,“ říká Michal Schaffer. A dodává, že firma počítá s postupným zvyšováním podílu nově vyráběných lokomotiv na úkor modernizací.

Nepřekvapí pak, že se v Itálii odehraje i světová premiéra lokomotivy DualShunter 2000, kombinující pohon pomocí spalovacího motoru a troleje. Tu si u CZ LOKO objednala společnost MERCITALIA Shunting & Terminal.

„V Itálii má značka CZ LOKO zvuk a výborné jméno. Už proto věřím, že CZ LOKO zde má velkou perspektivu. Itálie je typický západoevropský trh s důrazem na komplexnost nabízených služeb, který musí být uchazeč schopen nabídnout“ uzavřel Michal Schaffer.

741.761 - Unifer

741.7, foto: Dalibor Palko

Zpět
×