České dráhy na konci února převzaly poslední z dvanácti objednaných lokomotiv EffiShunter 300. CZ LOKO tak dokončilo významnou zakázku, jejíž plnění probíhalo od září 2017. Nové lokomotivy dostaly u ČD za úkol posun ve stanicích a depech. Pořízeny byly jako náhrada za nepříliš spolehlivou řadu 714. Ve specifickém provozu Českých drah jde především o řazení souprav osobních vlaků a posun vozidel v rámci jejich údržby.
„Pro provozovatele je hlavní výhodou vysoká spolehlivost nových lokomotiv. Dále pak cca. 40 % úspora provozních hmot a velmi nízké náklady na jejich pravidelný servis. Okolí pak ocení snížení hlučnosti a splnění nejpřísnějších emisních limitů EU Stage IIIB. To platí zejména v hustě obydlených oblastech a krytých halách, kde jsou posunové práce v osobní dopravě často prováděny,“ dodal Jan Kutálek, ředitel prodeje CZ LOKO.
Nové moderní lokomotivy 12-ti kusové série lokomotiv EffiShunter 300 pro České dráhy 794.002 – 013 jsou umístěny na posunu po celé republice ve významných železničních uzlech, jakými jsou například Praha, Brno, Olomouc, Hradec Králové, Plzeň, Ústí nad Labem apod.
Typ EffiShunter 300 byl vyvinut společností CZ LOKO jako nejmenší zástupce produktového portfolia. Jde o dvounápravovou lokomotivu poháněnou spalovacím motorem CAT C13 o výkonu 328 kW. Maximální rychlost je 60 km/h.
„Koncepce vozidla byla definována jako menší cenově dostupná posunovací lokomotiva s nízkými provozními a údržbovými náklady. Tím vznikla atraktivní alternativa náhrady zastaralých lokomotiv i na vlečkách s menší frekvencí provozu. Myslím, že tímto pomůžeme ke znovuoživení některých vlečkových provozů a opět přispějeme k odlivu některých nákladních přeprav ze silnic,“ řekl Jaroslav Plhák, obchodní ředitel CZ LOKO.
Díky svým rozměrům může být EffiShunter 300 využíván také v metrech a dalších speciálních drahách. To potvrzuje i úspěch z loňského roku, kdy CZ LOKO vyhrálo výběrové řízení na dodání lokomotivy této řady pro varšavské metro.